UMÓW WIZYTĘ

Rejestracja
609 246 762
W godzinach 8 - 16

Bikefitting – wszystko co musisz wiedzieć

Bikefitting – wszystko co musisz wiedzieć

W świecie rowerzystów, zarówno pasjonatów weekendowych przejażdżek, jak i tych mocno zaawansowanych, bikefitting stał się rozpoznawalnym zagadnieniem. Usługa ta zaczęła zdobywać popularność w Polsce od 2010 roku, a opinie osób, które wykonały profesjonalny bikefittingu teraz w 2023 roku dowodzą, że naprawdę działa i pomaga! Jeśli czytasz o tym zagadnieniu, pierwszy raz to świetnie trafiłeś. O tej usłudze opowie Ci nasz ekspert. Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie korzyści przynosi dobrze dopasowany rower? Czy zainteresuje Was fakt, że odpowiednio dostosowany rower może pomóc uniknąć kontuzji i bólu podczas jazdy? A może ciekawi Was, jak bikefitting wpływa na osiągnięcie lepszych wyników sportowych? W tym artykule przyjrzymy się tym zagadnieniom i pokażemy, dlaczego warto zainwestować w bikefitting. Ale poczekaj… Jeśli zastanawiasz się, gdzie znaleźć profesjonalnego specjalistę od bikefittingu lub zastanawiasz się, kim powinien być bikefitter, najlepiej wpisujący się w Twoje potrzeby, to mamy dla Ciebie odpowiedzi!

Na koniec artykułu poznacie prawdziwe historie osób, które przyszły na bikefitting, i co konkretnie sprawiło, że byli tak zadowoleni. Nasz tekst został napisany przez osobę, która zawodowo wykonuje bikefitting od 2010 roku: Łukasza Szczęsnego. Eksperta, który uwielbia pomagać Wam jeździć w idealnej pozycji, ale nie tylko jest też czynnym fizjoterapeutą i nauczycielem bikefittingu a dokładnie instruktorem jednego z największych systemów bikefitting.com (firmy Shimano). Bądź gotowy na kompleksowe wprowadzenie do tematu i przyjemną lekturę! Przygotuj się na praktyczne porady i cenne wskazówki. Gotowy? Zaczynamy!

  1. Dlaczego bikefitting jest ważny dla każdego rowerzysty?
  2. Jakie korzyści przynosi dobrze dopasowany rower?
  3. Samodzielne dopasowanie roweru, czym różni się od profesjonalnego bikefittingu?
  4. Jakich kontuzji unikniesz dzięki odpowiednio dopasowanemu rowerowi?
  5. Bikefitting a osiągnięcie lepszych wyników sportowych: jak poprawiać swoje osiągi na
    rowerze?
  6. Profesjonalny bikefitting: jak rozpoznać odpowiedniego specjalistę, który wykona bikefitting,
    jakiego najbardziej potrzebujesz?
  7. Przykłady kilku rowerzystów, u których bikefitting pomógł rozwiązać ich problemy

Dlaczego bikefitting jest ważny dla każdego rowerzysty?

Bikefitting jest niezwykle ważny dla każdego rowerzysty, bez względu na poziom zaawansowania czy cel jazdy. Dlaczego? Ponieważ dobrze dopasowany rower pozwala na osiągnięcie optymalnej pozycji i komfortu podczas jazdy. Poprawna pozycja na rowerze przekłada się na efektywność pedałowania, co z kolei może prowadzić do lepszych wyników sportowych oraz większej przyjemności z jazdy. Nieprawidłowo dopasowany rower może prowadzić do wielu problemów, takich jak bóle pleców,
kolan czy nadgarstków. Dlatego warto skorzystać z usług bikefittingu, aby uniknąć kontuzji i dyskomfortu podczas treningów czy zawodów. Profesjonalny specjalista ds. bikefittingu dokładnie oceni naszą postawę na rowerze i dostosuje go do naszych indywidualnych potrzeb. To pozwoli nam cieszyć się pełnym potencjałem naszego ciała i maksymalnie wykorzystać możliwości naszego sprzętu. Pamiętajmy również o tym, że każdy człowiek jest inny – ma inną budowę ciała, długość nóg, elastyczność mięśni, czy preferencje do ruchu. Dlatego przy bikefittingu najważniejsze jest indywidualne podejście. Dopasowanie roweru do potrzeb i możliwości ciała to inwestycja w zdrowie i komfort jazdy. Niezależnie od tego, czy jesteśmy amatorami czy zawodowymi kolarzami, bikefitting pomoże nam osiągnąć lepsze wyniki sportowe i cieszyć się każdym kilometrem na rowerze.

Bikefitting

Jakie korzyści przynosi dobrze dopasowany rower?

Dobrze dopasowany rower przynosi wiele korzyści dla każdego rowerzysty. Po pierwsze, poprawia komfort jazdy. Gdy rower jest dobrze dostosowany do naszych wymiarów i preferencji, możemy cieszyć się dłuższymi przejażdżkami bez odczuwania bólu czy dyskomfortu. Odpowiednio ustawione siodełko, kierownica i stopy na pedałach pozwalają nam utrzymać prawidłową postawę ciała, co zmniejsza napięcie mięśniowe i zapobiega kontuzjom. Kolejną korzyścią jest poprawa wydajności naszej jazdy. Dobrze dopasowany rower umożliwia efektywniejsze przenoszenie siły na pedały, co pozwala nam osiągnąć większą prędkość i pokonywać większe odległości. Poprawna pozycja na rowerze pozwala również lepiej
wykorzystać naszą moc mięśniową, pozycja poprawia proporcję aktywowanych mięśni i układa ciało na zasadzie najkorzystniejszej dźwigni. Oczywiście to przekłada się na lepsze wyniki sportowe. Wreszcie, dobrze dopasowany rower może pomóc w uniknięciu kontuzji. Nieprawidłowa pozycja na rowerze może prowadzić do nadmiernego obciążenia stawów i mięśni oraz powodować urazy takie jak ból pleców, kolana czy nadgarstka. Dlatego ważne jest, aby skonsultować się z profesjonalistą od bikefittingu, który pomoże nam dostosować rower do naszych indywidualnych potrzeb i zapobiec ewentualnym urazom.

Samodzielne dopasowanie roweru, czym różni się od profesjonalnego bikefittingu?

Samodzielne dopasowanie roweru do swoich potrzeb może być porównane do samodzielnego doskonalenia pływania. Podobnie jak niewłaściwa technika i złe nawyki w pływaniu, tak niewłaściwie dostosowany rower może prowadzić do marnowania energii, bólu, niewygodnej jazdy i potencjalnych urazów. Jedno i drugie może być skorygowane lepiej i szybciej z pomocą eksperta. W internecie znajdziemy ogólne wskazówki dotyczące ustawienia wysokości siodła, odległości do kierownicy, różnicy wysokości między siodłem a kierownicą czy pochylenia tułowia, ale te rady są bardzo ogólne i nie zawsze będą odpowiadać Twoim indywidualnym potrzebom. Samodzielnie najczęściej skupiamy się na konkretnych odczuciach, a do innych przyzwyczajamy się. Samodzielnie może być ciężko połączyć wszelkie zależności w kolarstwie jeśli nie zrozumiemy, że pozycja to „zespół naczyń połączonych”.

W przeciwieństwie do tego, profesjonalny bikefitting to proces oparty na naukowych zasadach i dokładnym zrozumieniu jak pracuje ludzkie ciało w zamkniętym łańcuchu biokinematycznym jaki tworzy rower. Bikefitter posiada możliwość obejrzenia kolarza z każdej strony. Taka obiektywna obserwacja to jedna z najważniejszych różnic względem „samodzielnego ustawiania”. Kolejna to precyzyjne testy, na podstawie których zbiera informacje o ciele, możliwościach ruchu, ograniczeniach i preferencjach. Umiejętność precyzyjnego komunikowania się pozwala również poznać subiektywne odczucia. Mało tego, pytaniami uwrażliwia kolarza na rzeczy, których nigdy wcześniej sam nie poczuł. To między innymi pozwala ustawić najlepszą pozycję. Precyzyjnie jednak mówiąc o nowoczesnym bikefittingu trzeba przyznać, że pozycję nie tyle się ustawia, a odkrywa ją wspólnie z kolarzem.

Profesjonala pomoc to dostosowanie roweru do anatomii i preferencji, uwzględnia subiektywne odczucia, pomiary antropometryczne, strefy rozłożenia nacisku na stopach, balans środka ciężkości. Profesjonalny bikefitting wykonywany przez fizjoterapeute może też zaskoczyć swoją szczegółowością i złożonością, ale rezultat to rower, który jest idealnie dopasowany do ciała i stylu jazdy, co pozwoli czerpać maksimum przyjemności z jazdy i uniknąć niepotrzebnych problemów zdrowotnych.

Jakich kontuzji unikniesz dzięki odpowiednio dopasowanemu rowerowi?

Odpowiednio dopasowany rower może odegrać kluczową rolę w zapobieganiu wielu kontuzjom, zwłaszcza tym związanym z tzw. „repetitive strain injury” czyli urazom powstałym na skutek powtarzających się ruchów. W jeździe rowerowej, gdzie dziesiątki i setki tysięcy razy naciskamy na pedały, podczas każdej trasy, aspekt ergonomiczny staje się kluczowy. Oto kilka kontuzji, które można uniknąć dzięki odpowiedniemu dopasowaniu roweru:

Bóle pleców i kręgosłupa:

Niewłaściwe ustawienie wysokości siodła, długości korb, czy nachylenia kierownicy, czy bloków butów może prowadzić do niewłaściwej postawy ciała i nierównego rozkładu obciążeń. Zarówno fizyczny nacisk na rower jak i przeciążenie tkanek i struktur ciała może wywołać ból pleców i problemów z kręgosłupem.

Bóle kolan:

Niewłaściwie ustawione siodło lub źle dopasowane bloki pedałów, zła długość korby, niewłaściwe podparcie stóp i lub miednicy mogą prowadzić do nadmiernego nacisku na stawy kolanowe.

Problemy z nadgarstkami i dłońmi:

Nieodpowiednie ustawienie kierownicy, siodełka i nawet bloków w butach może prowadzić do nadmiernej presji na nadgarstki i dłonie, co może skutkować bolesnymi urazami, takimi jak zespół cieśni nadgarstka czy zaciskający się nerw łokciowy. Ból w kończynie górnej może mieć przyczyny w szyjnym kręgosłupie i zarówno wysokość kierownicy jak i dobór siodełka może pomóc zapobiec tym kontuzjom.

Kontuzje bioder:

Niewłaściwa wysokość siodła lub jego wysunięcie przód- tył i pochylenie mogą wpływać na stawy biodrowe. Najczęściej jednak nadmierne pochylenie całego tułowia czyli niewłaściwa długość roweru i niewłaściwe proporcje pracy mięśniowej odpowiadają za dyskomfortu, ból i zwiększone ryzyko kontuzji bioder i pachwin.

Przeciążenie mięśni i zmniejszona wydolność:

Brak właściwego dopasowania roweru do indywidualnych cech anatomicznych może prowadzić do nadmiernego obciążenia pewnych grup mięśniowych, co może skutkować szybszym zmęczeniem i niższą wydajnością. Odpowiedni bikefitting u fizjoterapeuty pozwoli również zweryfikować istniejące zaburzenia w ciele i nawet najwcześniejsze przeciążenia, zanim jeszcze pojawią się objawy bólowe! Dzięki temu rowerzyści mogą cieszyć się swoimi pasjami dłużej, bez obaw o bóle i urazy.

Bikefitting a osiągnięcie lepszych wyników sportowych: jak poprawić swoje osiągi na rowerze?

W świecie sportu, każdy szczegół ma znaczenie, a rower nie jest wyjątkiem. Ciało sportowca jest kluczowe dla efektywności, dlatego ważne jest, aby rower nie tylko nie przeszkadzał, ale przede wszystkim pomagał osiągać najlepsze wyniki. Jednym z kluczowych aspektów wpływających na nasze osiągnięcia na rowerze jest aerodynamika, wyrażana jako współczynnik CDA (Coefficient of Drag Area). Im mniejsza ta wartość, tym szybciej możemy pokonywać trasy. Jednakże, istnieje jeszcze inny ważny parametr – 3D Effective Force Ratio (3D EFR), który odzwierciedla efektywność naszego pedałowania. Im wyższa ta wartość, tym więcej energii możemy wygenerować podczas każdego obrotu pedałów.

CDA i 3D EFR

Niestety, CDA i 3D EFR wykluczają się wzajemnie – optymalizacja jednego z tych parametrów może negatywnie wpłynąć na drugi. Dlatego kluczem do sukcesu w sporcie rowerowym jest znalezienie idealnego balansu między nimi. To właśnie w tym miejscu profesjonalny bikefitting odgrywa niezwykle istotną rolę. Specjaliści zajmujący się bikefittingiem dokładnie analizują każdy wektor siły nacisku na pedał, aby wydobyć maksimum z naszych możliwości. Uczą gdzie popełniane są błędy w naciskaniu i wskazują jak je poprawić.

Kontuzje

Kolejnym ważnym czynnikiem, który wpływa na nasze osiągnięcia sportowe na rowerze, jest unikanie kontuzji. Kontuzje nie tylko skracają czas, który możemy poświęcić na trening, ale także wpływają na naszą kondycję psychiczną. Dlatego ważne jest, aby unikać urazów poprzez odpowiednie dostosowanie roweru do naszego ciała i stylu jazdy. Ostatecznie, niwelowanie bólu jest równie istotne, ponieważ ból ogranicza nasz wysiłek i koncentrację chęć do rywalizacji i postępu sportowego. Poprzez dostosowanie roweru do naszych potrzeb, możemy zminimalizować ryzyko przeciążeń „repetitive strain injury” i innych, co pozwoli nam skupić się na treningu i rywalizacji.

Podsumowując

Bikefitting to kluczowy element poprawy wyników sportowych na rowerze. Dzięki optymalizacji parametrów aerodynamicznych i efektywności pedałowania oraz unikaniu kontuzji i bólu, możemy osiągać lepsze rezultaty i cieszyć się rowerowymi wyścigami jeszcze bardziej. To idealny balans między CDA a 3D EFR oraz zdrowiem i komfortem, który stanowi receptę na sukces w świecie sportu rowerowego. Niezależnie od tego, czy jesteśmy amatorami czy zawodowymi sportowcami, każdy z nas może skorzystać z korzyści wynikających z dobrze dopasowanego roweru. Bikefitting pozwala nam odkryć nasz pełen potencjał i pokonać własne ograniczenia. Dzięki odpowiedniej pozycji na rowerze możemy zwiększyć wydolność organizmu, poprawić technikę jazdy i osiągnąć lepsze wyniki sportowe. Niezależnie od naszych celów, bikefitting jest kluczowym elementem, który pozwoli nam je osiągnąć.

Profesjonalny bikefitting: jak rozpoznać odpowiedniego specjalistę, który wykona bikefitting, jakiego najbardziej potrzebujesz?

Wybierając specjalistę do bikefittingu, ważne jest wzięcie pod uwagę kilku kluczowych kwestii. Profesjonalny bikefitter to osoba, która zajmuje się tym zawodowo, a nie tylko sporadycznie. Najczęściej skupiają się na doskonaleniu swojego rzemiosła i poszerzaniu wiedzy w tej dziedzinie, przeprowadzając prawdopodobnie setki fittingów rocznie.

Kolejną kwestią ułatwiającą wybór jest decyzja lub potrzeba kim jest bikefitter? Bikefitting nie jest uregulowany prawnie, co oznacza, że mogą go wykonywać różni specjaliści, włączając w to sprzedawców rowerów, mechaników, trenerów, zawodników, muzyków ale i fizjoterapeutów. Jeśli jednak masz konkretny problem bólowy lub interesuje Cię profilaktyka zdrowia podczas wysiłku, najlepszym wyborem będzie fizjoterapeuta-bikefitter. Posiadają oni głębszą wiedzę o anatomii i funkcjonowaniu ciała człowieka, co pozwala im nie tylko dostosować rower, ale także rozwiązać problemy zdrowotne związane z jazdą.

Sklepy rowerowe także oferują usługi bikefittingu, co może być korzystne ze względu na większy wybór komponentów i ewentualny serwis na miejscu. Niemniej jednak, trzeba pamiętać, że sklepy często skupiają się bardziej na znajomości produktów, niż na wiedzy o anatomii ciała i przyczynach dolegliwości. Na pewno pomocne jest jeśli studio fittingowe oferuje szeroki wachlarz asortymentu rowerowego.

Profesjonalne podejście do klienta

Kolejnym ważnym aspektem jest profesjonalne podejście do klienta i cechy osobowościowe. Specjalista powinien słuchać uważnie i zadawać pytania dotyczące celów oraz oczekiwań rowerzysty. Tylko w ten sposób będzie mógł dokładnie zrozumieć potrzeby klienta i zaproponować najlepsze rozwiązania. Ważne jest również, aby specjalista był cierpliwy i elastyczny, gotowy do dostosowania swoich metod pracy do indywidualnych preferencji każdego rowerzysty. Ostatnim czynnikiem wartym uwagi jest opinia innych klientów. Przed podjęciem decyzji warto sprawdzić opinie na temat danego specjalisty lub studia bikefittingowego. Można to zrobić poprzez przeglądanie stron internetowych, forów rowerowych lub rozmowę z innymi rowerzystami. Pozytywne opinie i rekomendacje są dobrym wskaźnikiem jakości usług świadczonych przez specjalistę.


Podsumowując, wybierając specjalistę do bikefittingu, warto kierować się ich doświadczeniem, wiedzą, ewentualnymi certyfikatami oraz umiejętnościami z zakresu technologii pomiarowej. Jeśli masz problemy zdrowotne związane z jazdą na rowerze, fizjoterapeuta może być najlepszym wyborem. Natomiast, jeśli celem jest optymalizacja komfortu lub chcesz skorzystać z szerokiej oferty komponentów, sklep rowerowy może również być odpowiednim miejscem do przeprowadzenia bikefittingu. Wszystko zależy od Twoich indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Studio może być świetnie wyposażone a bikefitter mało doświadczony, albo odwrotnie. Twój rower może być bardziej „dopieszczony” serwisowo, a ciało tylko pobieżnie sprawdzone albo odwrotnie.

Oto kilku rowerzystów, u których bikefitting pomógł rozwiązać ich problemy.

Robert, 35 lat

Do tej pory jeździł na rowerach do pracy, miał rower mtb i od lata kupił pierwszy gravel. Jest to dla niego pierwszy rower z barankiem i szybko okazało się, że drętwieją mu ręce. Jadąc w weekend na dłuższe trasy posiada minimalne bóle kolana, ale najczęściej dopiero na drugi dzień. Zdecydował się na bikefitting, gdyż pomyślał, że może ma źle ustawione bloki, nie wie czy z kierownicą jest wszystko ok, zmiana wysokości siodełka jakie podejmował nie miały wpływu na obciążenie kolan. Bikefitting: badanie ciała, okazało się, że Robert ma długi tułów w relacji do uda. To powoduje, że ciężar jaki oparty jest na kierownicy jest naprawdę uciążliwy.

Drobna asymetria miednicy powodowała, że nie siedział prosto na siodełku, a jedno z jego kolan prostuje się bardziej niż drugie. To bardziej ugięte dawało objawy typowe jak przy przeciążeniu stawu rzepkowo-udowego w kolanie, ( defacto takie same bóle Robert miał chodząc po górach, gdy schodził w dół o czym zapytany był też w trakcie wywiadu). Zmiany w ustawieniu roweru polegały na skróceniu mostka, cofnięciu siodełka, asymetrycznym ustawieniu bloków z odpowiednim kątowym podparciem stóp. wysokość siodełka i kąt kierownicy również został zmieniony. Efekty: już od pierwszej jazdy dolegliwości drętwienia rąk zniknęły, kolana przestały boleć na drugi dzień po jeździe. Jazda jest wygodniejsza, nawet na długich trasach.

Janek 51 lat

Uprawia triathlon. Ma ambitne podejście do trenowania, a zmiana kategorii wiekowej daje mu duże szanse na zwycięstwa, więc intensyfikuje treningi. Był już 3 lata wcześniej na bikefittingu, ale teraz kupił nowy rower i wiedział, że warto go ustawić do swoich potrzeb. Nowe siodełko nie bardzo mu pasuje, więc chce wstawić stare z poprzedniego roweru. Buty również ma nowe. Po kilku przejazdach nowym rowerem stwierdził, że zaczyna odczuwać ból w biodrze i ogólnie nie jest do końca zadowolony z zakupu, bo czasy przejazdu na nie ustawionym nowym rowerze wcale nie są lepsze, a dodatkowo pojawił się ból biodra i drętwienie stopy. Bikefitting: Janek miał już u nas wypełnioną kartę badania z fittingu sprzed 3 lat. Okazało się, że dolegliwości bólowych nie miał wcześniej w biodrze. Okazało się, że w perspektywie 3 lat
zakres ruchu zgięcia i rotacji wewnętrznej jego prawego biodra zmniejszył się o ok 10 stopni. Janek miał również u nas pomiary poprzedniego roweru, w związku z czym od razu widziałem, że nowy rower jest bardziej agresywny. Parametr „arm pad stack” jest niższy o 3 cm. W biodrze rozpoczął się najprawdopodobniej delikatny proces zwyrodnienia. Zmiany w ustawieniu roweru polegały na dobraniu krótszej korby, aby dopasować fazę zgięcia stawu biodrowego do aktualnego limitu ruchomości jego biodra, bloki w butach zostały skorygowane we właściwe miejsce, podłokietniki uniosłem 15 mm dzięki czemu pozycja i tak pozostała lepsza aeorydamicznie od tej z poprzedniego roweru. Zmiana rozstawu stóp na pedałach podniosła stabilność na siodle i zminimalizowała zgłaszane otarcia.Efekty: Janek jest zadowolony z nowego roweru, czuje, że teraz jeździ wygodnie, dostał ćwiczenia i rozpoczął rehabilitację biodra aby opóźnić proces zwyrodnienia. Jeździ szybciej.

Ela 30 lat

Od wielu miesięcy uwielbia jeździć na swojej nowej szosie. Co pewien czas dokonuje zmian, nowe lampki, ubrania. Postanowiła też zmienić buty z spd na takie typowo szosowe. Niestety po zmianie zaczęły boleć ją kolana. Buty i stopy są dużo bardziej podparte i sztywniej osadzone niż w poprzednich lekko zużytych butach spd. Bikefitting: Z wywiadu dowiedziałem się, że Ela w tym roku przejechała 3x więcej kilometrów niż w zeszłym roku. Jej mięśnie czworogłowe były bardzo napięte i już w testach elastyczności udało się sprowokować ból kolana podobny jak ten, który odczuwa w czasie jazdy. Bloki w butach ustawiła skrajnie
wysoko (blisko palców stóp), co spowodowało, że kolana były mocno ugięte, w czasie oceny pozycji początkowej też siodełko było bardzo nisko. Ela przyznała się, że bardzo obniżyła sobie siodełko, gdyż wcześniej gdy było wyżej, miała ogromny dyskomfort okolic intymnych, ucisk i drętwienie więc obniżenie siodełka mocno pomogła usiadła lepiej w tylnej szerokiej części siodełka. U Eli radykalnie podniosłem siodełko ponad 3 cm i dobraliśmy siodło, które jest wygodne i nie powoduje negatywnych objawów. Ela została nauczona jak samodzielnie rozciągać mięśnie czworogłowe tak by nie prowokować błędnego przodopochylenia miednicy. Ustawiliśmy prawidłowo bloki.Efekty: Jazda od razu stała się bezbólowa. Ela od razu czuje, że jeździ się łatwiej szybciej, mniej się męczy i nic ją nie boli.

Błażej 33 lata

Jeździ na wielu rowerach sportowych, szosa, mtb. Na szosie ma duże bóle pleców, przy długiej jeździe musi się rozprostowywać aby uzyskać 10-15 minut ulgi z bólem. Po 50 km bolą już tak, że nawet wstanie z siodełka i prostowanie pleców nie pomaga. Na rowerze MTB boli gdy pokonuje strome podjazdy i przy bardziej intensywnej jeździe. Bikefitting: Błażej ma pracę siedzącą i dużo stresu, plecy bolą go też poza rowerem, gdy długo stoi. Badanie fizjoterapeutyczne wykazało istotną asymetrię długości kończyn wszystkie 5 testów ortopedycznych wykazały różnicę długości kończyn dolnych ok 1 cm, bolesne mięśnie zginające biodra, słabe pośladki w testach oporowych i obronnie mocno napięty brzuch. W trakcie
bikefittingu okazało na czujnikach tensometrycznych, że Błażej siedzi niemal tylko jednym pośladkiem na siodełku, a drugi zsuwa się poza krawędź siodełka. Przez to siedzi bardzo krzywo i kręgosłup ma jednostronnie wygięty w stronę krótszej nogi. Siodełko ustawił bardzo wysoko bo tak lubi i czuje, że łatwiej się pedałuje. W trakcie bikefittingu krótsza kończyna została podparta 6mm podkładek dystansujących, zmieniłem wysokość siodełka i samo siodełko. Skorygowaliśmy ustawienie bloków i wysokości kierownicy. Błażej rozpoczął też u nas rehabilitację aby zwiększyć aktywność mięśni pośladka, rozluźnić zginacze bioder i poprawić kontrolę motoryczną rotacji kręgosłupa.Efekty: Błażej czuł, że po fittingu mocniej pracują mu uda do czego przyzwyczajał się przez 2 tygodnie, nacisk na siodło od razu był bardziej symetryczny, kręgosłup mniej bujał się na boki. Na szosie ból w plecach zaczął pojawiać się dopiero od 50 kilometra, ale był znacznie mniej intensywny. Rower górski też zaczął tolerować lepiej nawet przy intensywnej jeździe.

Zapraszamy na nasz kanał na YouTube